15 Ağustos 2019, Thomas Liquori
Düşük motor kompresyonu sorununa aşina olmasanız da, başınıza gelirse ne kadar zor olabileceğini çok çabuk öğreneceksiniz. Düşük motor kompresyonu nedir, neden olur ve bu konuda ne yapabilirsiniz?
Basitçe söylemek gerekirse; aracınızda olduğu gibi içten yanmalı bir motor tamamen kompresyon prensibine göre çalışır. Yakıt enjektörleri, yakıt ve havayı karıştırır ve bu kombinasyonu ateşlendiği bir yanma odasına püskürtür, bu da arabayı çalıştırmak ve hareket ettirmek için motorun silindirlerinde sıkışan yanmayı yaratır. Düşük kompresyonun bir motorlu taşıt için ne kadar sorun yaratabileceğini görmek zor değildir.
Aracınızın motorunda kompresyon problemi varsa; motoru çalıştırdığınızda tekleme yapacak, kötü performans gösterecek veya tüm silindirlerde düşük yada hiç kompresyon yoksa çalışmayacaktır. Düşük kompresyon ile aracınızı uzun süre sürmeniz mümkün olmaz. Sorunu hemen çözmeniz gerekir, ancak önce düşük motor kompresyonun nedenlerini anlamalısınız.
Düşük Motor Kompresyonunun Nedenleri
Silindirleriniz kompresyonu düşürüyorsa, ortadan kaldırabileceğiniz birkaç neden vardır. Olasılıklardan biri, yanmış silindir kapak contasıdır. Silindir kapak contası, motorun üst kısmındaki silindir kapağına bağlanır. Bir sorun varsa, silindir ile kapak arasında bir boşluk olduğunu fark edeceksiniz ve gaz silindire kaçarak düşük kompresyona neden olacaktır.
Aracınızın hareketini sağlayan pistonlarınızda da bir sorun olabilir. Motorunuz çok ısınırsa, ısı muhtemelen pistonlardaki delikleri yakabilir, bu da gazın dışarı sızdığı başka bir alandır ve kompresyonu kaybetmenize neden olur. Bununla birlikte, pistonların sağlam olduğu, ancak piston halkalarının aşırı ısınmadan hasar gördüğü ve silindirin içindeki gazı sızdırmaz hale getiremediği senaryo daha olasıdır. Tüm silindirlerde düşük kompresyon varsa, genellikle neden budur.
Ayrıca kompresyon kaçağınız pistonlarda veya silindir kapak contasında değil, supaplarda da olabilir. Silindirin üst kısmındaki egzoz supapları ve hava emme supapları da aşırı ısınabilir, gaz sızıntısı olur veya supap contaları gazı düzgün bir şekilde sızdırmaz hale getirmek için fazla aşınabilir. Her iki durumda da sonuç genellikle düşük kompresyondur.
Birkaç supap problemi daha, düşük kompresyona neden olabilir. Birincisi, düşmüş bir supap yuvasına sahip olabilirsiniz. Bu, normalde silindir kapağına bastırılan metal bir halkanın, ısıyla genişlemesinden dolayı gevşediği ve kapaktan düşerek, havanın supap portuna kaçmasına neden olduğu zamandır.
Başka bir örnek ise, supap yayı kırılmasıdır. Supap yayı, eksantrik mili onları açtıktan sonra, emme veya egzoz supaplarının tekrar kapanmasına izin verir. Supap yaylarından biri kırılırsa, supap tam olarak kapanamaz ve kompresyon kaçağı olur. Düşmüş bir supap tırnağı bile olabilir. Bunlar supapı, supap yayı ile bağlı tutan, supap yay tutucusunda yer alan küçük metal parçalardır. Yerinden çıkarsa, silindirin içine düşebilir ve pistonla temas ederek kompresyona müdahil olabilir.
Bir diğer muhtemel suçlu da triger kayışı olabilir. Bu, eksantrik mili ile krank milini birbirine bağlar ve eksantrik milini döndürmek için gereklidir. Kırılırsa veya yıpranırsa ve eksantrik mili dönemezse; triger kayışı, yanma eyleminin aracı hareket ettirmek için gereken kompresyonu sağlaması için egzoz veya emme supaplarını açamayabilir. Silindirlerinizde hiç kompresyon yoksa, muhtemelen kötü bir triger kayışı veya arızalı bir eksantrik miliniz vardır.
Artık düşük motor kompresyonunun en yaygın nedenlerini bildiğinize göre, bu konuda neler yapabilirsiniz?
Düşük Motor Kompresyonu Nasıl Düzeltilir?
Motorunuzda bir kompresyon sorununuz varsa, muhtemelen bunu biliyorsunuzdur, ancak motordaki sorunun başka bir sorundan kaynaklanmadığından emin olmak için kontrol etmek isteyebilirsiniz. Bunun için bir kompresyon testi yapmanız ve dolayısıyla bir kompresyon ölçme aleti satın almanız gerekir. Silindirleri test ederken, motoru devre dışı bıraktığınızdan emin olun.
Ateşleme bobinini ve bujiyi test ettiğiniz silindirden çıkarın. Kompresyon ölçme aleti uzatmasını takın ve sıkıştırın. Birinin motoru çalıştırmasını ve maksimum kompresyona ulaşana kadar göstergeyi izlemesini sağlayın. Sağlıklı bir motor, silindir başına 100 PSI'ya sahip olmalıdır. Yan yana iki silindirin her ikisi de düşük basınca sahipse, muhtemelen suçlu yanmış bir silindir kapak contasıdır.
Düşük kompresyon olduğunu fark ederseniz, tek çözüm; piston, piston halkası, eksantrik mili, silindir kapak contası veya supaplardan, sızıntı yapan parçayı değiştirmektir. Bunu bulmak için yukardaki bilgilerden yararalanabilirsiniz. Aracınız aşırı ısınmaya meyilli veya eskiyse, kompresyon probleminizin kaynağı birden fazla arızalı parça olabilir. Sorunlu parçaya bağlı olarak, size maliyet çıkaracak bir tamir yaptırabilirsiniz. Ancak, düşük kompresyon ile veya hiç kompesyon olmadan araç kullanamayacağınız için, genellikle birkaç alternatifiniz vardır.
Motor Kompresyon Bakımları
Fiziksel bir onarım için zamanınız veya bütçeniz yoksa, bir sonraki adımınız, motorunuza Rislone Motor Kompresyon Onarıcı ürününü eklemek olabilir. Bunun gibi bir ürün, hiç kompresyon sorunu yaşamayacağınızı garanti etmese de (bazı kompresyon sorunları çok ciddidir ve bir donanım düzeltmesi tek onarım seçeneğidir), yıpranmış motoru yenilerken yapışmış piston halkalarını açarak ve silindir duvar boşluklarını doldurarak, kompresyonu yeniden oluşturarak, kaçağı onararak ve gücü geri kazandırarak, kompresyon sorunu ihtimalini düşürür.